Slovenika VIII (2022) 75-92
Naučni članak
UDK: 786.2.083.089.6
78.071.1 Логар М.
Primljeno / Prejeto / Received: 07. 07. 2022.
Prihvaćeno / Sprejeto / Accepted: 07. 12. 2022.
Članak (PDF) | Članek (PDF) | Paper (PDF)
DOI: https://doi.org/10.18485/slovenika.2022.8.1.3
Neda Nikolić
Univerzitet u Nišu
Fakultet umetnosti
Srbija
nikolic.neda95@gmail.com
Humor u Maloj serenadi Mihovila Logara
Sažetak: Polazišna tačka za sagledavanje načina na koji se humor manifestovao u Maloj serenadi Mihovila Logara bila je teorija inkongruencije. Ona se pokazala pogodnom upravo zbog toga što sam humor proizlazi iz kontradiktornih ideja, kojima se postiže efekat iznenađenja. Na osnovu teorije inkongruencije, sagledavanje načina na koji se humor manifestuje u Logarovoj Maloj serenadi biće praćeno i kroz paralelno tumačenje konteksta dela, kao i kompozicionih tehnika koje su u službi isticanja komičnosti, što predstavlja cilj ovog rada. S obzirom na značaj i status inicijalnog motiva u konstrukciji komičnog muzičkog toka, deo rada će se fokusirati i na Monelovu (Raymond Monelle) strukturalnu semiotika, kao i na Riveovu (Nicolas Ruwet) distributivnu analizu. Suprotnosti na različitim nivoima muzičkog toka, postignute različitim postupcima Mihovila Logara u okviru žanra serenade, formirale su humor u njegovoj Maloj serenadi.
Ključne reči: humor, teorija inkongruencije, Mihovil Logar, Mala serenada, strukturalna semiotika
Neda Nikolić
Univerza v Nišu
Fakulteta umetnosti
Srbija
nikolic.neda95@gmail.com
HUMOR V DELU MALA SERENADA MIHOVILA LOGARJA
Povzetek: Izhodišče za pogled na način manifestacije humorja v Mali serenadi Mihovila Logarja je bila teorija inkongruence. Izkazalo se je kot primerno prav zato, ker sam humor izhaja iz kontradiktornih idej, ki želijo presenetiti. Na podlagi teorije inkongruence bomo ob razumevanju načina manifestiranja humorja v Logarjevi Mali serenadi spremljali vzporedno interpretacijo konteksta dela, pa tudi kompozicijskih tehnik, ki služijo poudarjanju komičnosti, kar je cilj tega članka. Glede na pomen in status izhodiščnega motiva v konstrukciji komičnega glasbenega toka se bo del prispevka osredotočil na strukturno semiotiko Raymonda Monellea (Raymond Monelle) ter na Riveovo (Nicolas Ruwet) distributivno analizo. Protislovja na različnih ravneh glasbenega toka, dosežena z različnimi dejanji Mihovila Logarja v žanru serenade, so oblikovala humor v njegovi Mali serenadi.
Ključne besede: humor, teorija inkongruence, Mihovil Logar, Mala serenada, strukturna semiotika
Neda Nikolić
University of Niš
Faculty of Arts
Serbia
nikolic.neda95@gmail.com
HUMOUR IN MIHOVIL LOGAR’S SERENATELLA
Abstract: The starting point for the analysis of the manifestations of humour in Mihovil Logar’s Serenatella is the theory of incongruence. It is proven to be suitable because humour arises from contradictory ideas aiming at a surprise effect. Based on the theory of incongruence, the analysis of the manifestations of humour in Logar’s Serenatella will involve a parallel interpretation of the context of the composition, as well as the compositional techniques used to emphasize the comic character, which is the aim of this paper. Keeping in mind the importance and the status of the initial motif in the construction of the comic music flow, a part of the paper will focus on Raymond Monelle’s structural semantics and Nicolas Ruwet’s distributive analysis. Contradictions at different levels of the musical flow, created via different composer’s procedures in the scope of serenade as a genre, form humor in Logar’s Serenatella.
Keywords: humour, theory of incongruence, Mihovil Logar, Serenatella, structural semantics